Μενού Κλείσιμο

Πρόγραμμα Κινηματογραφικής Αγωγής για τον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο

Θεματική: Δημιουργώ και Καινοτομώ

Υποθεματική : Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας / Νέες τεχνολογίες

Πρόγραμμα Κινηματογραφικής Αγωγής για τον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο (πτυχές της καθημερινής ζωής που αποτυπώνονται σε ταινίες – θέση της γυναίκας – καθημερινή ζωή – συνήθειες)

Γ’ τάξη: Αλεξάνδρα Ανίτσου, Φωτεινή Καβαλέρου

Ισότητα των δύο φύλων

Στον τομέα της ισότητας μεταξύ των δύο φύλων στην ταινία διαπιστώνουμε πως υπάρχει έλλειψη. Για ακόμη μια φορά η γυναίκα είναι αυτή που παρουσιάζεται ως «κατώτερο» όν σε αντίθεση με τον άντρα. Η θέση της γυναίκας φαίνεται να είναι «στο σπίτι», ασχολείται με τις δουλειές του σπιτιού (μαγειρεύει, πλένει, καθαρίζει και φροντίζει όλα τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας). Στην ταινία, όπου μέσα στο σπίτι υπάρχουν περισσότερες από μία γυναίκες, η καθεμία έχει και έναν ρόλο. Αρχικά, καμία από τις αδελφές δεν δουλεύει εκτός σπιτιού, παρά μόνο η μεγαλύτερη αδελφή, η οποία ασχολείται αποκλειστικά με την μαγειρική του σπιτιού. Όσο για την γνώμη και την άποψη της γυναίκας, βλέπουμε ότι όχι απλά δεν ακούγεται, αλλά δεν μετράει καν. Η καθημερινότητα τους είναι να κάθονται μέσα στο σπίτι, να φροντίζουν να είναι καθαρό και να υπάρχει φαΐ για τον αδελφό τους, ο οποίος δουλεύει, φέρνει χρήματα στο σπίτι και ψάχνει ολημερίς και ολονυχτίς γαμπρούς για τις αδελφές του ώστε να μπορέσει και εκείνος με την σειρά του να παντρευτεί. Η καθεμία απ’ τις αδελφές αυτοπροσδιορίζεται ως η γλωσσού, η θρησκευόμενη, η πιο όμορφη αλλά άμυαλη, η τεντιμπόισα μικρή αδελφή κλπ. Όσο για τον τομέα της διασκέδασης οι αδελφές βγαίνουν μία στο τόσο και ούτε καν για να πάνε κάπου να διασκεδάσουν, όπου εάν αυτό συμβεί… θα υπάρξουν συνέπειες από τον αδελφό, ο οποίος έχει «το ελεύθερο» να κάνει ό,τι θέλει.

Στερεότυπα της ταινίας

Στον τομέα των στερεοτύπων της ταινίας διαπιστώνουμε πως υπάρχει μια ποικιλία. Για παράδειγμα, η θέση του άντρα στη οικογένεια ως «στήριγμα του σπιτιού» και ιδιαίτερα ως μεγάλος αδελφός. Ο Πολύδωρος ένας «ακούραστος» θυρωρός σε πολυκατοικία κάνει τα πάντα προκειμένου να ικανοποιήσει τις ιδιοτροπίες και τις παράλογες πολλές φορές απαιτήσεις των ενοίκων της πολυκατοικίας, ώστε να μπορέσει να στηρίξει το σπίτι και τις αδελφές του. Επίσης πολλές ταινίες, όπως και αυτή, υποστηρίζουν το στερεότυπο των γυναικών με έναν ρόλο μέσα στο σπίτι. Οι έξι αδελφές του Πολύδωρου έχουν η καθεμία έναν διαφορετικό ρόλο, ο οποίος συνήθως είναι στερεοτυπικός ή ακόμα και υποτιμητικός.  Παραδείγματος χάρη, η θρησκευόμενη Μαρία, η μοντέρνα Ναυσικά, η μαγείρισσα Τερψιθέα, η όμορφη Ελένη, η μελετηρή Αικατερίνη, η ράφτρα Αλεξάνδρα και η γεροντοκόρη θεία Καλλιόπη.  Μία ακόμα στερεοτυπική εικόνα είναι ότι σε μία οικογένεια πρέπει πρώτα να παντρεύονται οι γυναίκες και μετά οι άντρες. Ο Πολύδωρος πρέπει να παντρέψει τις έξι αδελφές του, οι οποίες είναι σε ηλικία γάμου. Όμως βρίσκεται υπό διαρκή πίεση, τρέχοντας να προλάβει τα πάντα. Στόχος του είναι να παντρέψει τις αδελφές του ώστε να καταφέρει να παντρευτεί την αγαπημένη του, προτού τον περιλάβουν οι εννέα αδερφοί της.